سعدیه شیراز و دانستنی ها جذاب آرامگاه سعدی


شیراز، شهر ادب و هنر و سرشار از مکان های برجسته برای گردشگری و ثبت خاطراتی فوق العاده می باشد. در بین تمام مکان های دیدنی و گردشگری شهر شیراز، آرامگاه سعدی معروف به سعدیه یکی از دیدنی های خاص و جذاب شهر شیراز است. همراه بخش ایرانگردی مجله هتل یار باشید تا باهم تمام جذابیت ها، اطلاعات و نکات لازم برای بازدید از سعدیه شهر شیراز را باهم بررسی کنیم.

ورودی زیبای سعدیه، آرامگاه سعدی

تاریخچه سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن
آرامگاه سعدی یا همان سعدیه شهر شیراز، در حقیقت خانقاهی بوده که سعدی اواخر عمر خود در آن می زیسته است. این بنا هیچ شباهتی با بنای زیبا و جذاب فعلی نداشته است. در حقیقت می توان گفت، آرامگاه سعدی محل زندگی وی در اواخر عمرش بوده است.

نکاتی جالب و جذاب در مورد شهر شیراز

نخستین بنا، بر مزار سعدی، حدود 50 سال بعد از مرگ وی ساخته شد. این بنا، بارها مورد بازسازی قرار می گیرد. این بنا، مطابق با نوشته ها، بنایی متعلق به دوران زندیه بوده که از جنس آجر و گچ بوده است. پس از سال ها، به دستور حاکم وقت فارس به دلایل گوناگون مانند اختلاف مذهب و ... خانقاه آرامگاه سعدی که در باغ سعدیه قرار داشته است به صورت کامل تخریب می شود.

آرامگاه سعدی در دوران قاجار

تلاش ها برای ساخت و احیا مجدد آرامگاه سعدی در دوره قاجار صورت می پذیرد. اما، این بنایی که در حال حاضر در سعدیه شیراز به عنوان آرامگاه شیخ اجل، سعدی بزرگ خودنمایی می کند، مربوط به دوران پهلوی است. هرچند که بخش هایی از سعدیه شیراز فعلی، بعد از انقلاب تکمیل و یا اضافه می گردد.

آرامگاه سعدی در دهه 30


در مورد معماری و معمار سعدیه شیراز
آغاز طراحی و ساخت سعدیه شیراز با ساختمان فعلی، سال 1331 می باشد. معمار این بنا محسن فروغ فرزند محمد علی فروغی بوده است. وی نه تنها طراح آرامگاه سعدی بوده است، بلکه یکی از برجسته ترین اساتید دانشکده هنرهای زیبای تهران بوده است. به گفته برخی از کارشناسان، طراحی ساختمان فعلی سعدیه شیراز یا همان آرامگاه سعدی الهام گرفته شده از کاخ چهل ستون بوده است.

سعدیه شیراز و شباهت آن به کاخ چهل ستون

دانستنی های لازم برای بازدید از آرامگاه سعدی (سعدیه شیراز)
سعدیه شیراز، آرامگاه شیخ اجل، سعدی، در یکی از زیباترین خیابان های شهر فوق العاده شیراز قرار دارد. امکان دسترسی به سعدیه شیراز از بلوار زیبای بوستان امکان پذیر است.
باید بدانید که سعدیه شیراز در واقع یک باغ مزار محسوب می شود. علت استفاده از ترکیب باغ به همراه المان های سرسبز ایرانی با آرمگاه سعدی، این است که باغ سعدیه شیراز در حقیقت نمادی از آخرت و تصویری از بهشت بر آرامگاه سعدی می باشد.
آنچه که از لحاظ معماری باید بدانید، تقسیم بندی سعدیه شیراز به دو قسمت باغ سعدیه و آرامگاه سعدی می باشد.
ساختمان بنای آرامگاه سعدی، به شکل حرف L انگلیسی می باشد. از جذابیت های به کار رفته در معماری آرامگاه سعدی که باید به آن دقت کنید، این است که ساختمان مقبره سعدی از بیرون به شکل مکعب می باشد، اما وقتی وارد فضای مقبره سعدی می شوید، با یک فضای 8 ضلعی روبه رو می شوید.

ساختمان 8 ضلعی آرامگاه سعدی

سبک معماری سعدیه شیراز به گونه ای است که برون گرا نامیده می شود. یعنی از داخل آرامگاه سعدی به فضای بیرون به راحتی دید دارید. حتما زمان بازدید از آرامگاه سعدی به این نکته توجه داشته باشید.
آندره گدار، معمار بزرگ فرانسوی، طراح ورودی جذاب و تماشایی سعدیه شیراز می باشد.

معماری برون گرا در سعدیه شیراز و ساختمان آرامگاه سعدی

در گوشه کنار های مختلف آرامگاه سعدی، می توانید اشعاری از وی را ببینید که لذت گشت و گذار در سعدیه شیراز را برای شما دوچندان می کند.
در 7 گوشه ساختمان سعدیه شیراز، می توانید کتیبه هایی خطی را تماشا کنید که بر روی آن ها ابیاتی از شیخ اجل، سعدی نوشته شده است. اشعاری که برگرفته از کتاب های بوستان و گلستان هستند.

کتیبه های سعدیه شیراز

دو حوض مستطیل مانند و همچنین طراحی فضای سبز محوطه سعدیه شیراز، همگی برگرفته از المان های معماری اصیل باغ های ایرانی می باشند. حوض های موجود در سعدیه شیراز و این باغ ایرانی بسیار مورد توجه توریست های خارجی بازدید کننده از آرامگاه سعدی می باشند.
در بخش غربی مجموعه سعدیه شیراز، یک کتابخانه قرار دارد که در سال 1351 تاسیس شده است. اگر علاقه مند به خواندن کتاب هستید، می توانید به این کتابخانه که دارای ساختمانی سفید رنگ است مراجعه کنید.
درکنار مجموعه سعدی شیراز، می توانید طعم بهترین فالوده های اصیل شیرازی و انواع بستنی های سنتی را تجربه کنید. سعدیه شیراز در نزدیکی باغ دلگشا قرار دارد.

حوض های موجود در سعدیه شیراز
دانستنی های جذابی در مورد حوضچه های زیبا و دیدنی آرامگاه سعدی، پادشاه سخن وجود دارد.

نکات جالب حوض های آرامگاه سعدی

قدیمی ترین نوشته ها در مورد سعدیه شیراز، مربوط به گزارشی از ابن بطوطه است که 35 سال پس از مرگ سعدی از آرامگاه وی نوشته شده است. در این گزارش اشاره شده است که بر اساس یک باور قدیمی، آب حوضچه های آرامگاه سعدی، خاصیت شفا بخش داشته است. به همین خاطر بسیاری از بازدیدکنندگان آرامگاه سعدی، لباس های خود را در این حوضچه های سعدیه شیراز می شسته اند.
یکی دیگر از باورهای رایج بخصوص در بین اهالی شهر شیراز در مورد آرامگاه سعدی، شستشو در آب حوضچه های سعدیه در شب چهارشنبه سوری است.
از جذاب ترین بخش های بازید از سعدیه شیراز، حوض ماهی است. این حوض که در مقابل ایوان اصلی سعدیه شیراز و آرامگاه سعدی قرار دارد. جالب است بدانید، چشمه آب زلالی در زیر این حوض قرار داد. بسیاری از بازدیدکنندگان آرامگاه سعدی برای گرفتن حاجت از شیخ اجل، سعدی، سکه ای در این حوض می اندازند.

باغ مزار آرامگاه سعدی یا همان سعدیه شیراز

مراسم بزرگداشت سعدی در سعدیه شیراز
مراسم بزرگداشت سعدی از آن دسته مراسم و جشن هایی است که حتی توریست های فراوانی از کشورهای مختلف برای شرکت در آن به ایران و شهر شیراز سفر می کند. مراسم بزرگ داشت هنر و یاد سعدی، نخستین روز ماه اردیبهشت در سعدیه شیراز برگزار می گردد.
حضور در مراسم بزرگداشت سعدی آن هم دربهار و باغ زیبای سعدیه شیراز، تجربه ای لذت بخش خواهد بود.

سعدیه شیراز

ساعات بازدید از سعدیه شیراز
از ساعت 8 صبح تا 9 شب، درب های آرامگاه سعدی برای بازدید و گشت و گذار در آن به روی گردشگران و توریست ها باز است.

اقامت در شهر شیراز
شهر شیراز، دارای مکان ها و جاذبه های گردشگری کم نظیری است که سعدیه شیراز یکی از آن ها می باشد. در کنار جاذبه های دیدنی شهر شیراز، از زیبایی های خود شهر شیراز، آداب و رسوم و مردم میهمان پذیر شهر شیراز نیز نباید غافل شویم.

تصویری از آرامگاه سعدی، پادشاه سخن

اگر قصد سفر به شهر شیراز را دارید، مطمئن باشید که قرار است یکی از بهترین سفرهایتان را تجربه کنید. برای اقامت در این شهر گزینه های فراوانی وجود دارد، چراکه هتل های شهر شیراز، از کیفیت بالایی برخوردار هستند. برای مثال، هتل 5 ستاره بزرگ شیراز، علاوه بر امکانات و کیفیت کم نظیر خود دارای موقعیتی ویژه است. برای مثال، هتل بزرگ شیراز، تنها 10 دقیقه تا سعدیه شیراز و دیگر دیدنی های شهر شیراز فاصله دارد.
 http://hotelyar.com/http://hotelyar.com/

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مکان های هیجان انگیز و تفریحی کیش

لوکس ترین هتل های کیش